Laatste update van de KNVB.

Beste bestuurder,

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Dat het een jaar mag worden waarin we eindelijk weer terugkeren naar het voetbal dat we met z’n allen gewend zijn en waarin iedereen bovenal gezond mag blijven. Helaas gaat 2021 vooralsnog op dezelfde voet verder als waar we 2020 mee afsloten. Gisteravond kondigde het kabinet aan om de huidige lockdown met minimaal drie weken te verlengen.

De coronacijfers laten een versoepeling voor de sport voorlopig niet toe. Dit besluit komt niet onverwachts, maar pijnlijk is het wel. Mede dankzij jullie inzet merken we vanuit Den Haag dat het belang van sport steeds hoger op de politieke agenda staat. We hopen dan ook dat zodra er weer versoepelingen mogelijk zijn, de sportsector hierin wordt meegenomen. Niet alleen raakt deze verlenging alle verenigingen en leden hard, ook een haalbaar scenario voor de hervatting van de competities wordt hierdoor steeds uitdagender. In deze nieuwsupdate praten we je daarom bij over:

Scenario’s herstart competities.

In de laatste nieuwsupdate van 2020 gaven we al aan dat er voor de senioren nog twee scenario’s op tafel liggen:

De huidige competities opdelen in halve poules waarbij er alsnog een hele competitie wordt gespeeld.

Het uitspelen van alleen de eerste competitiehelft.

Ondanks de verlenging van de lockdown is het op dit moment nog te vroeg om een definitief besluit te nemen over een van deze scenario’s. Hoewel het er niet gemakkelijker op wordt blijven beide scenario’s nog steeds realistisch en haalbaar. In de eerstvolgende persconferentie hopen we van het kabinet meer duidelijkheid te krijgen over eventuele versoepelingen voor de sport. Op basis hiervan zal uiterlijk in de week van 9 februari een besluit worden genomen over de hervatting van de competities.