Van Deventer tot Shanghai: trainer Joost ter Stege stopt.

De laatste Deventer stadsderby van trainer Joost ter Stege met De Gazelle leverde geen goals op. Zijn team kon IJsselstreek niet bedwingen (0-0). De oefenmeester vertrekt aan het einde van het seizoen, omdat hij drukke werkzaamheden niet langer kan combineren met het trainerschap. ,,Je moet als trainer altijd berschikbaar zijn voor je team, vind ik.”
bron: Deventer dagblad, Tristan Fleerkate.
Deventer
De stadsderby tussen beide zondagteams werd afgetrapt op zaterdag, om 17.00 uur. De reden hiervoor was eenvoudig: bij beide clubs zitten enthousiaste supporters van Go Ahead Eagles in de selectie, aanhang, bestuur en technische staf. Spelen op zondag zou grote problemen opleveren: het merendeel van de mensen is immers meer geïnteresseerd in de IJsselderby tegen PEC Zwolle.
Gazelle-oefenmeester Joost ter Stege is één van de gelukkigen die weet hoe het voelt om het magische rood-geel te dragen. Als jeugdspeler doorliep hij meerdere afdelingen van de Deventer club, maar een profcontract zat er voor hem niet in. ,,In die tijd ging het bij Go Ahead Eagles ook minder dan nu”, kijkt hij terug op oude tijden.
Clubtrouw
,,Toch was het voor mij wel een belangrijke periode. Nadat ik bij Eagles vertrok, was er interesse van verschillende clubs. Ik ben toen teruggekeerd bij Roda. Later was het Kick Maatman, die ik nog kende uit mijn Eagles-tijd, die mij overhaalde om naar De Gazelle te komen.”
Ter Stege bleef maar liefst twintig jaar trouw aan de club van de Rielerenk: als speler, speler-trainer en trainer. In deze periode kende hij grote successen, waaronder drie kampioenschappen op rij.Toch maakte hij bekend dat hij volgend jaar niet bij De Gazelle voor de groep staat. Dat heeft alleen niets met een verstoorde liefde voor de club te maken, maar wel met zijn werk. ,,Voor Sunmi, een Chinees bedrijf, word ik accountmanager. Een mooie en uitdagende baan, maar het betekent wel dat ik veel moet reizen”, weet hij.
,,Zo zal ik de hele Benelux doorgaan, af en toe zal ik voor een salesmeeting naar Lille moeten. Sterker nog, een keer per kwartaal zal ik binnenkort voor het werk naar Shanghai afreizen. Het is niet mogelijk om op dinsdagavond vanuit Brussel of Antwerpen de training te leiden, laat staan vanuit Shanghai. Dat zal iedereen begrijpen. Ik vind dat je als trainer volledig beschikbaar moet zijn voor het team, en met het werk dat ik nu ga doen kan dat simpelweg niet. Dan is er helaas maar één conclusie mogelijk.”
Geen definitief afscheid.
Overigens betekent het afscheid van Ter Stege als hoofdtrainer niet dat hij zijn geliefde Gazelle zal verlaten. ,,Ik heb meteen bij het bestuur aangegeven dat ik graag betrokken blijf bij het team. Het bestuur zal op zoek moeten gaan naar een nieuwe trainer. Mocht mijn vervanger er behoefte aan hebben, dan wil ik hem graag helpen het beste uit de spelers te halen. Bijvoorbeeld in een rol als assistent.”
Over het spel van zijn ploeg in de stadsderby tegen IJsselstreek toont Ter Stege zich tevreden. ,,Ik heb een aantal mooie aanvallen gezien. Al met al denk ik dat wij meer aanspraak maakten op de overwinning.”
Het past misschien wel in het patroon van de laatste weken. ,,We hebben eigenlijk al té veel punten laten liggen om nog écht bovenin mee te doen. Voor degradatiezorgen hebben we dan weer te veel kwaliteit. Wie weet kunnen we nog voor een periode gaan. De wil is er in ieder geval, bij de spelers en bij mij.”
Voor Ter Stege zou het een prachtig afscheid zijn van twintig jaar De Gazelle, dan kan hij met een gerust hart naar Azië reizen.